Jak dbać o motocykl w sezonie

Data publikacji:

Zadbany motocykl odwdzięczy się bezawaryjnością i pięknym wyglądem, nawet po wielu latach jazdy. Przy pielęgnacji motocykla najważniejsza jest jednak systematyka i konsekwencja w realizacji poszczególnych czynności. Nie ma tutaj miejsca na kompromisy, ale naprawdę warto się wysilić, bo dzięki temu nasza maszyna nigdy nas nie zawiedzie, a jej wartość pozostanie na wysokim poziomie. Jak zatem dbać o motocykl w sezonie?

Motocykl, tak jak każdy pojazd mechaniczny, wymaga pielęgnacji, konserwacji i serwisu. Na tym jednak nie koniec! Do tego dochodzi jeszcze jego ochrona przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych oraz zabezpieczenie przed kradzieżą. Jak dbać o motocykl w sezonie, żeby cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą? Już wszystko wyjaśniamy!

Przegląd motocykla przed rozpoczęciem sezonu

Oprócz okresowych przeglądów technicznych na stacji diagnostycznej, jakie muszą co roku przechodzić motocykle mające ponad 5 lat, przed rozpoczęciem każdego nowego sezonu należy dokładnie sprawdzić, w jakim stanie są poszczególne układy i podzespoły maszyny (nowy motocykl obowiązuje badanie techniczne wykonane przed upływem 3 lat od jego pierwszej rejestracji, kolejne badanie trzeba wykonać przed upływem 2 lat, a następnie już co roku).

Zanim wyruszymy w trasę, kontrolujemy:

  • ogumienie – stan bieżnika i ciśnienie w oponach
  • poziom olejów i płynów eksploatacyjnych (silnikowego, hamulcowego, płynu chłodniczego itp.)
  • stan układu hamulcowego i kierowniczego
  • naciąg i smarowanie łańcucha
  • stan akumulatora
  • funkcjonowanie podzespołów elektronicznych – w tym oświetlenia, klaksonu itd.

Taka kontrola stanu motocykla to równocześnie jego przygotowanie do sezonu. Dobrze jest też, aby jeszcze przed jego rozpoczęciem dokonać serwisu maszyny. Dzięki temu jednoślad będzie w pełni gotowy do jazdy. Na czym dokładnie polega serwis motocykla?

 

Serwis motocykla

Serwis motocykla obejmuje przede wszystkim wymianę płynów eksploatacyjnych, filtrów oraz podzespołów, które są narażone na szybkie zużycie. Tak jak w samochodach, tak i w motocyklach musimy zatem wymienić przede wszystkim:

  • olej silnikowy
  • filtr oleju
  • filtr powietrza
  • filtr paliwa

Elementami eksploatacyjnymi motocykla są również klocki hamulcowe. Konieczna może być także wymiana świec i przewodów. W przypadku motocykli wymianę oleju silnikowego zaleca się przeważnie co 10-12 tys. kilometrów lub raz do roku. Jest to niezwykle ważne, ponieważ od tego zależy kondycja silnika. Dlatego warto dbać o konsekwencję w tym zakresie i trzymać się wytycznych producenta.

Jak dbać o motocykl w sezonie – czyli pielęgnacja!

Motocykl to pojazd, który wymaga regularnej pielęgnacji, jest to bowiem maszyna szczególnie narażona na działanie wielu szkodliwych czynników zewnętrznych. Przy czym dbać należy zarówno o elementy wykonane z metalu, jak i te z tworzyw sztucznych czy skórzane. Jest tutaj zatem potrzebna kompleksowa i wielowymiarowa pielęgnacja, którą można podzielić na:

  • Smarowanie – przy czym chodzi tutaj nie tylko o łańcuch, który swoją drogą wymaga szczególnej troski i pielęgnacji, trzeba bowiem pilnować, aby łańcuch był czysty i dobrze nasmarowany, smarowanie obejmuje jednak wszystkie ruchome i metalowe części motocykla, takie jak cięgna linek, dźwignie, stopki itp.
  • Mycie motocykla – umycie motocykla nadaje mu pięknego wyglądu, równocześnie jest to okazja do kontroli jego stanu, czyli wychwycenia ewentualnych uszkodzeń czy korozji, która wcześnie zauważona jest łatwa do usunięcia za pomocą różnego rodzaju preparatów na rdzę. Czyści się również łańcuch – zwłaszcza po jeździe na deszczu. Przy czym nie zaleca się mycia motocykli na myjniach ciśnieniowych, ponieważ woda może dostać się pod uszczelki oraz w inne miejsca, gdzie nie powinno jej być.
  • Konserwacja elementów gumowych i skórzanych – również elementy gumowe i skórzane wymagają odpowiedniej pielęgnacji, należy dbać o ich czystość i stosować preparaty konserwujące i ochronne, które wydłużą żywotność gumowych czy skórzanych części.

Podsumowując, jeśli zastanawiasz się jak dbać o motocykl w sezonie, to pamiętaj, że zadbany motocykl powinien być przede wszystkim czysty, więc warto go regularnie umyć – najlepiej ręcznie – po każdej dłuższej wyprawie lub chociaż raz w tygodniu. Należy przy tym cały czas dbać o prawidłowe nasmarowanie łańcucha i pozostałych ruchomych elementów oraz pilnować stanu części wykonanych z tworzyw sztucznych czy pokrytych skórą. Przy czym przez cały sezon kontrolujemy również stan opon i pozostałych podzespołów.

 

Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą

Podróżowanie motocyklem, czy to na dłuższe, czy na krótsze dystanse, wiąże się również z koniecznością jego zabezpieczenia na postoju. Motocykl jest bowiem pojazdem, który można dość łatwo ukraść. Istnieją jednak skuteczne zabezpieczenia, dzięki którym można zostawić maszynę na postoju bez większego lęku.

Do najpopularniejszych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych motocykla zaliczyć można:

  • Blokady na tarcze – są one montowane zazwyczaj na przednie koło i skutecznie unieruchomiają motocykl. Dostępne są również blokady tarczy z funkcją alarmową, które w razie poruszenia motocykla uruchamia syrenę.
  • Łańcuch zabezpieczający motocykl – jest to rozwiązanie, które przypomina zamykanie rowerowe. Taki łańcuch należy zamontować do ramy motocykla, nie zaleca się mocowania do koła, ponieważ w ekstremalnych sytuacjach motocykl i tak może zniknąć – zostanie nam po nim tylko nieszczęsne koło.
  • Grip Lock – blokad na dźwignię hamulca montowana do manetki motocykla, która również skutecznie unieruchamia maszynę.

Ochrona motocykla na tym się nie kończy. O co jeszcze warto zadbać w sezonie?

Pokrowiec na motocykl – ochrona przed czynnikami atmosferycznymi

Kolejną ważną kwestią jest ochrona motocykla na postoju, ale tym razem przed czynnikami atmosferycznymi, takimi jak deszcz czy kurz. Nie wszyscy dysponują bowiem garażem i często jest tak, że motocykl stoi w nocy pod chmurką. Z drugiej strony w czasie dłuższych podróży nie zawsze jest możliwość zaparkowania motocykla pod zadaszeniem. Prostym rozwiązaniem są tutaj pokrowce motocyklowe, którymi wystarczy przykryć maszynę. Co ważne, taki pokrowiec ochronny nie zajmuje dużo miejsca, czyli z powodzeniem można go zawsze zapakować do jednego ze schowków i zabrać ze sobą w drogę.

 

Transport NA TERENIE CAŁEJ POLSKI

koszt transportu ustalany indywidualnie


786-201-230

Salon 550m²!

Zapraszamy do naszego salonu stacjonarnego w Krakowie.
Zobacz jak dojechać

Leasing / RATY

Atrakcyjne warunki finansowania
Sprawdź