Quady Loncin — marka, która zyskuje teren
Marka Loncin – choć może mniej rozpoznawalna niż topowe marki z Japonii czy USA — od lat buduje swoją pozycję w segmencie quadów / ATV, szczególnie w Europie Wschodniej i na rynkach rozwijających się. Loncin nie jest nowicjuszem – to producent z Chin, znany głównie z produkcji silników, agregatów prądotwórczych oraz współpracy podzespołami z innymi markami motoryzacyjnymi.
Z upływem lat Loncin rozwinął ofertę quadów (ATV) i pojazdów terenowych, starając się łączyć kosztowo efektywne rozwiązania z konstrukcją o umiarkowanej jakości, wyposażeniem i możliwością homologacji drogowej — co czyni je atrakcyjnymi dla osób, które chcą mieć quad rejestrowalny, ale przy ograniczonym budżecie.
Modele warte uwagi i ich cechy
Poniżej kilka modeli Loncin, które dobrze ilustrują zalety i ograniczenia marki:
Loncin XWolf 550L
To jeden z bardziej popularnych modeli w ofercie Loncin w Polsce.
-
Pojemność: 499,5 cm³, moc ok. 46,2 KM
-
Napęd: 2WD / 4WD z blokadą, wały napędowe przód/tył
-
Skrzynia: automatyczna typu CVT, biegi P / R / N / L / H
-
Homologacja: T3B (dopuszcza rejestrację jako ciągnik drogowy) dla dwóch osób
-
Dodatkowe wyposażenie: wyciągarka, hak holowniczy, gniazdo DC/USB, osłony rąk
Model ten stanowi kompromis pomiędzy użytecznością (do jazdy w terenie, pracy leśnej / rolniczej) a rekreacją, przy relatywnie umiarkowanej cenie w porównaniu do marek premium.
Loncin XWolf 1000L / wersja MUD
To prawdziwa flaga Loncin w segmencie mocnych, dwucylindrowych maszyn:
-
Silnik typu V‑Twin, objętość ~976 cm³, moc ~99 KM, moment ~101 Nm
-
Napęd: 2WD / 4WD, z blokadą i systemem TORSEN – z frontowym mechanizmem różnicowym
-
Prześwit: w wersji MUD – aż ok. 305 mm
-
Homologacja T3B – możliwa rejestracja dla dwóch osób
-
Bogate wyposażenie: kolorowy wyświetlacz TFT, LED-owe oświetlenie, hak holowniczy, gniazda USB/DC
Model ten pokazuje aspiracje Loncin do świata pojazdów terenowych klasy premium — z mocą, dobrym zawieszeniem i pełnym wyposażeniem.
Modele „mniejsze” — 110, 200, 250 ccm itp.
W ofercie Loncin można także znaleźć lżejsze quady:
-
Model 110 ccm (np. „Hurricane”) z homologacją, mocą około 5,5 kW (ok. 7,5 KM) i ograniczoną prędkością (ok. 50 km/h)
-
Modele 200 ccm oferowane z homologacją i parametrami przystosowanymi do rynku polskiego / europejskiego
-
Modele 250 ccm — używane egzemplarze pojawiają się na rynku wtórnym, choć nie są tak często spotykane jak 500‑tki
Te lekkie modele są często wybierane przez początkujących, dla celów rekreacyjnych, dla dzieci lub jako wstęp do świata quadów.
Zalety quadów Loncin
Poniżej moje zestawienie mocnych stron, które często pojawiają się w opiniach użytkowników i materiałach producenta:
-
Cena / stosunek kosztu do wyposażenia
Quady Loncin często oferują bardzo korzystny stosunek ceny do funkcji — mocny silnik, napęd 4×4, wyposażenie (wyciągarka, blokady) w standardzie — to wszystko w cenie konkurencyjnej wobec marek premium.
-
Możliwość homologacji drogowej (T3B)
Jeśli quad można zarejestrować, staje się bardziej uniwersalny — nie tylko jako pojazd off‑road, ale również do jazdy po drogach, przemieszczania się między trasami itp.
-
Dobry potencjał mechaniczny
Silniki (zwłaszcza te większe) mają konstrukcję dość solidną — V‑Twin w modelach 1000, konstrukcje z wałami, napędy 4wd — co daje potencjał do modernizacji i adaptacji przez użytkowników.
-
Wszechstronność
Modele Loncin można wykorzystać zarówno do rekreacji, jak i do pracy (rolnictwo, leśnictwo). Wyciągarki, haki holownicze, blokady dyferencjałów – to elementy, które zwiększają funkcjonalność